Dapatkan berita yang trending, hiburan terkini & kisah yang viral di facebook & instagram...

test

Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Ahad, 23 April 2023

Makan Lemang Cicah Dengan Sekaya, Hidangan Raya Ryan Bakery Lain Dari Yang Lain

Lemang merupakan salah satu hidangan popular di pagi Syawal yang biasanya dinikmati bersama rendang. Tetapi berbeza pula dengan pempengaruh, Ryan Bakery yang menikmati lemang bersama sekaya.

Makan lemang dengan sekaya

Ketika ditemui OhBulan! di majlis pelancaran lagu Raya Last Minute nyanyiannya bersama Andi Bernadee di Ibis Kuala Lumpur, baru-baru ini, Ryan memberitahu selain rendang ayam, hidangan kegemarannya pada hari raya adalah lemang yang dicicah bersama sekaya.

Tambah Ryan lagi, meskipun kedengaran seperti pelik tetapi gabungan kedua-dua makanan itu sangat sedap dan menyelerakan. Malah ianya sudah menjadi hidangan ‘wajib’ yang dinikmatinya pada hari raya.

Tabiat makan ketupat atau lemang yang dicicah dengan sekaya ini berlaku sejak zaman saya kanak-kanak lagi. Dulu, saya saja suka-suka cicah ketupat dalam sekaya dan rasanya sangat sedap. Sehingga ke hari ini, setiap kali makan ketupat atau lemang, saya akan cicah dengan sekaya.

Apabila ditanya mengenai peruntukan perayaan, Ryan yang kini berusia 28 tahun memberitahu dia belum ada ketetapan bajet tertentu, namun dia ada menyediakan kelengkapan dapur di kampung termasuk di rumah ibu mentuanya di Melaka.

Baju raya yang mencabar. Mak mentua sana dah beli siap-siap, mak saya pun dah beli baju raya kami sedondon. Pandai diorang cuma nak ‘lock’ suruh beraya sekali. Lastnya kami berdua beli baju raya warna lain. Biar tak sama dengan mentua dengan mak sendiri.



source https://ohbulan.com/makan-lemang-cicah-dengan-sekaya-hidangan-raya-ryan-bakery-lain-dari-yang-lain

Post Top Ad

Your Ad Spot

Halaman